Dus je overweegt om een Lelijke Eend – een Citroën 2CV – aan te schaffen. Wat mag je verwachten aan kosten? Wat zijn slimme keuzes om te maken?
Het kopen van een 2CV gaat gepaard met allerlei beweegredenen. Leden van onze club rijden hun 2CV’s om redenen als: nostalgie, alternatief vervoer, charme, zelf kunnen sleutelen, saamhorigheid of liefde voor het merk Citroën.
Gelukkig is een 2CV niet de duurste oldtimer om aan te schaffen. Het slechte nieuws is dat een goede 2CV tegenwoordig meer kost dan zijn nieuwprijs. Maar daarover hieronder meer.
Het dagelijks rijden van een 2CV is bijzonder goedkoop. Hij is zuinig (1 op 15-16) en licht van gewicht (positief voor de wegenbelasting* en verzekering). Het reguliere onderhoud kan ook beperkt blijven qua kosten. Maar eens in de zoveel jaar heb je wel te maken met een wat grotere reparatie.
Hieronder bespreken we al deze aspecten. We beperken ons voor het gemak even tot 2CV’s van ongeveer 1970 tot 1990. Voor oudere modellen en speciale modellen als de 4×4 Sahara gelden hele andere uitgangspunten.
Aanschaffen van een 2CV
Wanneer je je gaat oriënteren op een Citroën 2CV zul je zien dat de prijzen uiteenlopen van 3000 tot soms wel 20.000 euro. Voor 3000 euro mag je uiteraard niet te veel verwachten. In die categorie is er altijd op een of meer gebieden iets mis. Vaak is dat roest en moet er ingrijpend laswerk verricht worden. Andersom kan ook: soms zit er al wel een nieuw chassis* onder, maar ziet de 2CV er niet mooi meer uit. Als je dat niet erg vindt, heb je voor 3000 euro een prima Eend.
* We hebben nu gelijk een eerste technisch woordje geïntroduceerd: chassis. Als je een 2CV gaat rijden zul je al snel merken dat een paar van dit soort woorden vaak voorkomt. Verderop in dit artikel gaan we er kort in op.
Er is groot aanbod rond 7-8000 euro. Dit zijn technisch goede 2CV’s, die vaak al een (gedeeltelijke) restauratie achter de rug hebben en goed onderhouden zijn. Vanaf 8000 euro kom je in de categorie ‘als nieuw’, oplopend tot 20.000 euro. Waarbij je van een exemplaar van 20.000 euro mag verwachten dat deze ‘beter dan showroomstaat’ zijn. N.B. Een nieuwe 2CV6 Club kostte in 1987 omgerekend zo’n € 6000.
Dyane
Zoek je een betaalbaar alternatief voor een 2CV, kijk dan eens naar een Dyane. Technisch dezelfde auto, maar iets minder populair en daardoor een klap goedkoper. De prijzen liggen op de helft van het niveau van een 2CV. Voor 4000 heb je een hele mooie en technisch goede Dyane. Een technisch goede, maar optisch wat mindere heb je al voor 2000 euro. Topprijzen liggen rond 8.000 euro.
Ami6 en Ami8
Het luxe zusje van de Eend, de Ami6 en Ami8, ligt qua prijs tussen de Dyane en 2CV in. Voor rond de 6000 heb je al een hele mooie. De top ligt rond de 10.000 euro.
Besteleend
Besteleenden (AZU, AK350, AK400) zijn de laatste jaren zo populair geworden dat deze flink duurder zijn dan ‘normale’ 2CV’s. Prijzen beginnen bij 4000 en lopen met gemak op tot 25.000. Ze zijn bijzonder roestgevoelig en er zijn dan ook bijna geen ongerestaureerde exemplaren. Die van 4000 zijn vaak geïmporteerde, in originele staat, waar een volledige restauratie voor nodig is. Voor rond 8000 heb je een goed exemplaar, maar met werk. De Acadiane is de bestelvariant van de Dyane, en meest moderne in het rijtje. Acadianes zijn voor prijzen te vinden die lager zijn dan van besteleenden.
Mehari
Een Mehari is zeer gewild. Prijzen beginnen bij ongeveer 12.000 euro en lopen op tot 30.000. Er zijn eigenlijk geen slechte Mehari’s meer; de meesten zijn ingrijpend gerestaureerd. Toch is het van belang om op een aantal specifieke zaken te letten bij aanschaf. Een Mehari wijkt op een aantal punten af van een reguliere 2CV, zoals de kunststof koets die van ABS is gemaakt en het roestgevoelige subframe.
Waar op letten bij de aanschaf?
Van het grootste belang bij het aanschaffen van een Eend, Dyane of ander A-type is het letten op de technische staat. In dit artikel hebben we uitgebreid opgesomd waar je bij het kopen van een 2CV op moet letten.
Komt de prijs overeen met de technische staat? Soms zijn er wat onderdelen die de prijs kunnen maken of breken. Is er bijvoorbeeld nog wat werk aan de 2CV? Houd dan rekening met aanvullende kosten. Wanneer het dakje niet helemaal fris meer is of de stoelen versleten en doorgezakt zijn, dan is dat iets wat je in een later stadium makkelijk kunt aanpakken. Ook slijtage-onderdelen zoals banden en uitlaat zijn relatief makkelijk te vervangen. Herstel van plaatwerk en laswerk is een flink duurdere uitgave.
Dagelijks gebruik
Een 2CV is en blijft een zuinig wagentje. Bij normaal gebruik (en goed onderhoud) haal je er gemiddeld 14-16 kilometer per liter mee. De meeste 2CV’s rijden op de iets duurdere RON98 superbenzine. Euro 95 is alleen geschikt voor motoren met code A06/664.
Lees hier alles over benzine, octaangetal en ethanol.
Heb je een 2CV die jonger is dan 40 jaar? Dan betaal je gewoon wegenbelasting. Omdat een 2CV slechts 560kg weegt, betaal je per 3 maanden +/- 36 euro wegenbelasting (prov. Utrecht). Oldtimers van 40 jaar en ouder (van vóór 1 januari 1980 dus) zijn altijd vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. (regeling 2020)
Is je 2CV ouder dan 1 januari 1988 en jonger dan 40 jaar? Dan mag gebruik maken van de overgangsregeling voor oldtimers. Je betaalt dan het kwarttarief, in het geval van een 2CV totaal +/- 36 euro per jaar. Je mag dan niet de openbare weg op in januari, februari en december. (Als je in die maanden APK hebt, dan mag je op de dag van afspraak wel naar de APK rijden en terug.)
Wanneer je je 2CV als klassieker gebruikt (hobbymatig), dan kun je een zeer betaalbare oldtimerverzekering afsluiten. Er zit dan vaak een beperking aan het aantal kilometers per jaar en het gebruik van je voertuig. Je moet je auto in ieder geval WA verzekeren. Dit kan voor ongeveer 80-100 euro per jaar. Als je je 2CV koestert, dan wil je misschien ook een casco-verzekering afsluiten. In dat geval moet je je 2CV ook laten taxeren.
Het laten taxeren van je Lelijke Eend is bijna altijd de moeite waard. Sowieso is het verplicht wanneer je een casco-verzekering afsluiten. Maar ook wanneer je kiest voor alleen een WA-verzekering kan taxeren de moeite waard zijn. Stel je klassieker krijgt schade buiten je schuld, dan moet de verzekeraar van de tegenpartij zich baseren op het taxatierapport bij het uitkeren van de schade. Zonder taxatierapport wordt er gekeken naar de dagwaarde, en die is meestal niet heel gunstig.
We hebben een speciale pagina geschreven over 2CV-verzekeringen.
Bij de club is er een paar keer per jaar gelegenheid tot taxatie. Er komt dan een erkende taxateur langs op het clubhonk. Vooraf inschrijven is verplicht!
Onderhoud van een 2CV
Zoals bij iedere klassieker bestaat het onderhoud aan een 2CV naast kleine en grote beurten soms uit ingrijpende maatregelen. De prijzen voor kleine en grote beurten zijn ‘zacht’ te noemen en vergelijkbaar met moderne auto’s van soortgelijke grootte. Een 2CV is en blijft echter een oude auto, waardoor er soms versleten onderdelen vervangen moeten worden. Die kosten komen bovenop de normale kosten voor een beurt. Denk aan een versleten banden, fusees, uitlaat, dakje, stoelbekleding, etc.
Gelukkig zijn onderdelen voor een 2CV volop voorradig. Bij de specialisten is nog een groot assortiment aan gebruikte onderdelen en plaatwerk te vinden. Ook nieuwe onderdelen worden nog volop geproduceerd, soms zelfs een verbeterde versie van origineel. In ons magazijn vind je voldoende onderdelen, gebruikt en nieuw, om een complete 2CV te bouwen.
Eens in de zoveel jaar ben je – helaas – aan de beurt voor een wat meer ingrijpende reparatie: laswerk aan je bodemplaten, dorpels, voetenbak, motorkapscharnier, etc. En als je nog een origineel chassis hebt, dan zal die ooit ook vervangen moeten door een gegalvaniseerd exemplaar.
Een 2CV kopen?
Wil je na het lezen van dit artikel een 2CV kopen? Kom dan eens langs tijdens een van de openingsdagen op ons clubhonk. Dan kom je al veel te weten. En misschien is er iemand die met je mee wil kijken. Ook raden we onze adverteerders van harte aan; dit zijn 2CV-specialisten die je graag helpen aan de juiste 2CV.