De techniek van een 2CV is gelukkig relatief eenvoudig in vergelijking met moderne auto’s. Maar jong zijn ze niet meer. Ook heeft iedere 2CV zijn eigen eigenaardigheden en nukken. Het is daarom belangrijk dat je Eend regelmatig gecontroleerd wordt om eventuele problemen te voorkomen.
Als je twijfels hebt over de techniek, ga dan vooral naar je 2CV-specialist. Behoud van jou en je 2CV staat voorop!
Op deze pagina geven we je wat praktische informatie voor het dagelijks gebruik van je Lelijke Eend.
Welke motorolie moet er in een 2CV?
Voorgeschreven wordt 10W-40 of 10W-50. Het eerste getal (’10’) geeft de viscositeit in koude toestand aan. Het tweede getal is het belangrijkste: de smeerbaarheid in warme toestand. Gebruik zeker niet dunner dan -40. Eventueel is 15W50 of 20W50 ook goed te gebruiken, mits je niet in koude omstandigheden rijdt. De getallen zeggen overigens niets over de kwaliteit van de olie. Maar nu hoeft een 2CV ook weer niet de beste kwaliteit olie. Dure olie is niet nodig bij een 2CV; wél dat het niveau goed op peil staat én dat de olie ieder jaar ververst wordt. Veel Eendrijders gebruiken 10W40 of 15W40, omdat die goed verkrijgbaar zijn en niet al te duur. Walmt je motor wat, gebruik dan 20W50. Gebruik in ieder geval nooit een (vol)synthetische olie, maar een semi-synthetische!
Er gaat 2,2l (2,4l inclusief oliefilter) motorolie in. Het niveauverschil tussen min en max op de peilstok is 0,5l. Gooi er dus zeker niet te veel in.
Welke benzine moet er in een 2CV?
Een antwoord volgens het instructieboekje is: superbenzine. Dat is benzine met octaalgetal 98. We hebben er uitgebreid artikel gewijd aan benzine, ethanol en octaangetallen.
Wat je zelf kunt doen
Controleer maandelijks te volgende zaken:
- Oliepeil (niet te laag en zeker ook niet te hoog)
- Remvloeistofniveau
- Ruitensproeiervloeistofniveau
- Werking van lichten, claxon en ruitenwissers
- Bandenspanning
Winterhoesje
Ligt de temperatuur gedurende de dag tussen de 5 en 15 graden Celsius? Doe dan het winterhoesje voor de grille. Het hoesje voorkomt dat de motor te sterk gekoeld wordt. Blijft de temperatuur boven de 15 graden, dan mag het hoesje er weer af.
Wat gebeurt er bij een kleine of grote beurt?
Een 2CV met 602cc motor (1970-1990) moet iedere 7.500km – of elk jaar – een beurt hebben. Hierbij worden minimaal de olie vervangen en de fuseepennen, kantelmessen en schuifstukken van de aandrijfassen gesmeerd. Ook worden een hoop zaken gecontroleerd op slijtage en afstelling. Bij 15.000 worden olie+filter, bougies, mechanische ontsteking en luchtfilter vervangen. Ook worden de kleppen dan gesteld. Bij 22.500 km moet de versnellingsbakolie worden vervangen.
Een 2CV-specialist zal bij iedere beurt altijd de volgende zaken controleren:
- Remvloeistof (staat en niveau), ruitensproeiervloeistof
- Staat van de filters
- Het complete circuit van het ontstekingssysteem (bougies, kabels en ontsteking)
- Staat van de remmen
- Staat van de vering, besturing en bediening
- Stuurinrichting olie en vering
- Banden
- Volledig start- en laadcircuit
- Motor en versnellingsbak
- Chassis, uitlaat en bodem
- Afstelling koplampen
- CO-instelling
Afmetingen
2CV6: Lengte: 384cm, breedte: 148cm, hoogte: 160cm. Rijklaar gewicht: 560kg. Max. vermogen: 28,5 DIN-pk/5750tpm.
Dyane 6: Lengte: 390,5cm, breedte: 150cm, hoogte: 154cm. Rijklaar gewicht: 600kg. Max. vermogen: 32DIN-pk/5750tpm.