De meeste oldtimer 2CV’s gaan eind november lekker de stalling in, wachtend tot het zonnetje in maart weer doorbreekt. Winterse omstandigheden vragen nu eenmaal wat meer van je oldtimer en jezelf als chauffeur. Er ligt vaak veel pekel op straat, waardoor roest aan je plaatwerk op de loer ligt.
Bovendien maken veel 2CV-eigenaren gebruik van de youngtimerregeling voor de wegenbelasting. Veel van de 2CV’s komen uit de jaren ’80 en zijn nog geen 40 jaar oud, maar youngtimer. Dit zijn auto’s jonger dan 40 jaar, maar gebouwd voor 1 januari 1988. Valt je auto in deze categorie, dan kun je gebruik maken van het kwarttarief van de wegenbelasting, met een maximum van 120 euro per jaar. Voorwaarde is dat je youngtimer in januari, februari en december in de stalling staat. Over deze zogenaamde overgangsregeling vind je meer op de website van de Belastingdienst.
Je 2CV in de winterstalling
Zet je je 2CV in de winterstalling of onder een hoes in de winter? Dan hebben we wat tips voor je. Ook voor het opstarten in het voorjaar hebben we wat handigheden om te zorgen dat je snel weer op weg bent.
Er zijn ook 2CV-eigenaren die de winter ‘gewoon doorrijden’. Voor hen hebben we ook een artikel met tips voor het rijden in de winter.
Tips voor de winterstalling
- Door de komst van ethanolhoudende benzines is het meer dan ooit raadzaam om de tank vol te gooien met ethanolvrije benzine. Doe dit al 2-3 tanks voordat je hem de winterstalling in zet. Ethanolhoudende benzine trekt vocht aan, gaat schiften, degenereert en tast rubber, plastic, legeringen en metalen aan. De ethanol kan 3-4 maanden zijn gang gaan en je motoronderdelen (zoals de benzinepomp en carburateur) aantasten. Starten zal door het schiften en degenereren heel moeizaam of helemaal niet gaan in het voorjaar. In ons artikel over ethanol en benzine lees je hier alles over.
- Het mooist is wanneer je een overdekte stalling hebt. Een carport is al een goede oplossing, maar een overdekte en vorstvrije stalling is helemaal mooi. Het beste is een stalling waar geventileerd wordt; je auto zal nooit 100% droog de stalling in gaan. Bij een afgesloten stalling zal vocht dan alsnog zijn werk doen en ernstige roestvorming veroorzaken. Een afgesloten garagebox is daarom niet altijd de beste plek. Een ruime loods, stal of kas kan een goede plek zijn. Maar check in alle gevallen of er geventileerd wordt. Bij een kas is extra opletten nog meer van belang, omdat naast slechte ventilatie ook de zon er vol op kan staan. Ook bij een oude boerenstal moet je uitkijken; zuren van urine en ontlasting zorgen dat de auto sneller zal roesten.
- De meningen zijn erover verdeeld, maar sommigen doen een winterhoes over hun 2CV. Er zit verschil in kwaliteit tussen de hoezen; zorg in ieder geval voor een ademende hoes, anders roest je Eend weg ónder de hoes…
- Koppel je accu los ter voorkoming van kortsluiting. Wanneer de stalling niet vorstvrij is, neem dan de accu mee naar huis.
- Om je accu in goede staat te houden kun je overwegen een accudruppellader aan te schaffen. De accu wordt hiermee cyclisch (langzaam) volgeladen en onderhouden zodat deze langer goed blijft. Goede acculaders zijn er voor ongeveer 50-80 euro.
- Zet de auto niet op de handrem, maar in de versnelling. Een auto lange tijd op de handrem laten staan kan leiden tot vastzittende remschoenen.
- Haal de vloermatten eruit, helemaal de rubberen variant. Zet de deuren op een kier. Condensvorming krijgt nu minder kans.
- Ontzie je banden en wiellagers door je Eend om de maand even een stukje te verzetten. Je zou zelfs je Eend kunnen opkrikken aan vier zijden, zodat de wielen los komen.
- Was de auto voordat je hem in de stalling zet, zodat vuil weg is. Droog je auto wel voordat je hem in de stalling zet. En zet hem het liefst ook in de was, zodat stof en vuil geen kans krijgen.
- Het is handig om de motorolie af te tappen als je de auto in de stalling zet (met de motorolie nog warm zodat het er lekker uit loopt). Je olie zal niet meer de kwaliteit van nieuw hebben. In de oude olie bevinden zich zuren die het inwendige van je motor kunnen aanvreten bij lange stilstand.
- Het mooist is om je Eend een beurt te geven wanneer het weer voorjaar wordt.